Ben-in-Malawi.reismee.nl

Leraar voor een dag

Donderdag 5 februari ga ik eindelijk een dagje lesgeven op de LYO. De hoofdmeesteres heeft mijn dagindeling gemaakt waarbij ik op drie verschillende niveau's les mag geven. Ik begin bij Std.1, de echte kleintjes. Hierbij vormt de taal een ongelofelijk grote barrière, deze lieve poppetjes spreken absoluut geen Engels(!). Gelukkig blijft de lerares bij de les en krijg ik een lesboekje in mijn handen geduwd waaruit blijkt dat ik klassikaal een aantal eenvoudige optel sommen met de kinderen mag gaan maken. In het lesboek las ik direct dat de kinderen hulpmaterialen in de vorm van steentjes, maïskorrels of iets dergelijks mochten gebruiken. Er was een plastic tasje met dopjes van frisdrank flesjes in de klas aanwezig, aan alle kinderen hebben we 9 dopjes uitgereikt. De les kon beginnen. Iedere aanwijzing die ik gaf werd direct in Chichewa vertaalt waardoor de kinderen begrepen welke eenvoudige opdrachten ze van mij kregen.

Nadat we klassikaal een paar sommen hadden gemaakt kregen ze van mij een eenvoudige optel som die ze zelf in hun schriftje moesten maken. Ineens excuseert de lerares zich en voor ik iets terug kon zeggen was ze weg, HELP!! Ok, rustig blijven, ademhalen en doorgaan. Ineens komt er een te lief kleine jongen met zijn schriftje naar voren en knielt als het ware voor mij neer waarbij hij zijn werkschrift naar mij uitsteekt. Aaahhh....nakijken is waarschijnlijk de bedoeling. Op dat moment komt de lerares weer terug met een stoel waar ik op moest gaan zitten en een rode pen, deze was natuurlijk voor het nakijken. De som was goed gemaakt en ik zet een mooie rode krul zoals ik die vroeger ook wel eens kreeg van mijn kleuterjuf. Dit was niet goed, er moest een rode grote vink worden gezet naast de goed gemaakte sommen.

Het kereltje ging weer zitten, daarna kwamen 1 voor 1 de overige kindjes ook naar mij toe met hun schriftje. Dit duurde een heel poosje waardoor ik bedacht dat het mannetje dat als eerste zijn som had laten zien misschien nog wel een sommetje wilde maken. Hij begreep wat ik van hem wilde en met een brede grijs kwam hij naar voren voor een nieuwe opdracht. Deze had hij weer snel klaar en wederom foutloos, echt een toppertje!

Ze zeggen wel eens dat de tijd vliegt als je het naar je zin hebt, ik kan inmiddels met zekerheid bevestigen dat dit daadwerkelijk zo is. De oorspronkelijk bedachte 35min les werden er al snel 45, top! Daarna was de juf denk ik blij dat ik weer weg ging en kon zij op haar eigen wijze verder gaan met lesgeven.

Tussen de lessen door liep ik even naar de werkplaats om te zien of mijn mannen nog lekker door konden werken. Toen ik de mannen eenmaal in beeld had viel mij op dat ze vooral stonden te kijken hoe de timmerman aan het werk was. Ik heb hem gevraagd of hij de jongens ook aan het werk wilde zetten, dit leek hem eerst vooral erg moeilijk. Na wat aanmoedigingen van mij heeft hij toch wat uitleg aan de mannen gegeven en tijdens mijn volgende bezoekje merkte ik dat ze nu allemaal lekker bezig waren. Mooi, dan kan ik met een gerust hart naar de volgende les.

De tweede les waar ik voor mocht zorgen betrof Mathematics Std.4, ik had het lesboekje woensdag mee naar huis gekregen zodat ik de lesstof enigszins kon voorbereiden. Dat was ook wel nodig, de les moest gaan over priemgetallen en factoren van priemgetallen. Het ritueel herhaalde zich, ook hier deden we eerst klassiekaal een paar sommen op het bord.

Hierna mochten zij zelf een som maken. 1 voor 1 kwamen ze met hun schiftje naar voren kwamen om te laten zien dat ze de sommen hadden gemaakt en begrepen. Hier en daar was nog wat extra uitleg noodzakelijk, dat ging gelukkig wel in het Engels.

Ook hier verliep de tijd enorm snel en had ik weer drie kwartier nodig om e.e.a. over te brengen. De leraar kwam later naar mij toe en bevestigde dat de kinderen de stof volledig hadden begrepen en dat ze het heel jammer vonden dat ze niet meer lessen van mij zouden krijgen. Kijk, die veer steek ik graag even in mijn eigen.....

Voor de laatste les (Std.2&3) mocht ik een les Expressive Arts - Drawing voorbereiden. In een vlaag van vooruitziende blik had ik een kleurplatenboek en een paar setjes kleurpotloten meegenomen uit Nederland. De kleurplaten heb ik woensdag middag gekopieerd in de stad zodat iedereen zijn eigen kleurplaat heeft. Uiteindelijk zaten er 42 kinderen in een lokaaltje op de grond die stuk voor stuk super geconcentreerd met de kleurplaten bezig waren.

Het verschil tussen niveau 2 en 3 was goed te zien, erg leuk om mee te maken. En ik.....ik ging er gewoon bij zitten op de grond en heb gezellig ook een kleurplaat ingekleurd, je bent nooit te oud om je kind te voelen.

's-Middags heb ik aan het vorige verhaal van m'n blog gewerkt en 's-avonds een zeer spannende film op m'n laptop gekeken. Bedankt voor het downloaden van de diverse speelfilms Wouter!!

Tijdens het weekend hebben we een trip naar South Luangwa National Park gemaakt voor een safari, hierover lees je binnenkort meer.

Voor nu: "Tionana" (see you later)

Reacties

Reacties

Sylvia M

Meester Ben, klinkt goed! Ben wel benieuwd naar het eindresultaat van je kleurplaat ;-)
Hoe loopt het met de bankjes, ga je het afkrijgen voor de terugreis?

Gr. Sylvia

ben jr en gré

Goed bezig geweest Ben! Misschien is er wel een talent verloren gegaan?

grada

Leuk meester Ben! ;-)

Femke

Van alle markten thuis meester Ben!

Anneke@doingoood

:-) :-)

Anikó

Wij zoeken nog een invalmeester... iets voor jou, Ben? ;o)
Succes!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Doingoood